تبلیغات
بدنسازی و تناسب اندام - درد اسیدی

درد اسیدی

همه ما درد شدید عضلانی را هنگام دویدن سریع و یا هر حركت ورزشی با شدت بالا (‌ مثلا  بدنسازی ) تجربه كرده ایم . درد عضلانی به علت گلیكولیز بی هوازی گلوكز برای تولید انرژی و تولید اسید لاكتیك در عضلات است .

هنگام انجام فعالیت ورزشی ، گلیكوژن عضلات و یا قند خون، مورد استفاده در سوخت و ساز سلولهای عضلات قرار گرفته و به یک ماده شیمیایی به نام پیرووات تبدیل می شود . زمانی که شدت تمرین بالا نیست، اکسیژن کافی به راحتی در دسترس سلول قرار گرفته و پیرووات را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند ، که دی اکسید کربن نیز از طریق شش ها از بدن خارج می شود.

اما در صورتی که برای تبدیل تمام پیرووات به دی اکسید کربن زمان كافی نباشد بخشی از آن به اسید لاکتیک تبدیل می شود، و از آنجائیكه بدن تغییرات اندكی از PH حدود (‌١±) را می تواند تحمل كند سبب احساس درد در عضلات شده و مانع از فعالیتهای عادی آنها می شود.

نكته  : خوردن آب كافی – مواد غذائی قلیائی – پرهیز از آشامیدنیهای اسیدی (‌خصوصا ماست كه دارای مقادیر زیادی اسید لاكتیك است ) در كم كردن ركورد دوی سرعت شما تاثیر زیادی خواهد داشت مواد غذائی قلیائی اكثر میوه ها و سبزیجات هستند .

و اما بر سر این اسید لاكتیك چه خواهد آمد درصد بالائی از آن در پی فعالیت سبك بعد از تمرین شدید اكسیده شده و به اسید پیرویك تبدیل می شود و مقداری از آن هم در كبد مجددا به گلیكوژن تبدیل می شود .


درد عضلانی




طبقه بندی: آسیب ورزشی، 
برچسب ها: درد اسیدی، اسید لاكتیك، گلیكوژن، ریکاوری، بدنسازی، تناسب اندام، فیتنس،  
دنبالک ها: آسب ورزشی،  

تاریخ : دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 | 06:43 ب.ظ | نویسنده : مرتضی شعبانی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.