تبلیغات
بدنسازی و تناسب اندام - نمونه ای از رژیم غذایی ماه رمضان

فواید روزه در تضمین سلامتی از نقطه نظر پزشكی در ادیان مسلمان و غیر مسلمان بر هیچ كسی پوشیده نیست و خوشبختانه با صراحت می توان بیان كرد كه روزه گرفتن برای پرورش اندام كاران نه تنها مفید بوده، بلكه فرصتی است تا در هفته ها و ماده های آینده از پیشرفت اعجاز انگیزی برخوردار شوند.

این انتظار می رود با افزایش علم و دانش خود، به این نكته ظریف توجه كنید كه روزه گرفتن ما مسلمانان و رسیدن به خواسته های روحانی درونی، هیچ گونه مناقاتی با تمرینات در این ورزش از نقطه نظر كاهش حجم و وزن نداشته، بلكه با روزه گرفتن می توان به افزایش سرعت فشارهای مصرف پروتئینی و حجم و وزن اضافی یك شوك اساسی وارد ساخته و به تدریج پس از یك ماه روزه گرفتن، نه تنها به وزن و حجم اولیه رسید، بلكه بعلت شوك دادن دستگاه عضلانی و گوارشی، دگرگونی و تحولی جدید در آن بوجود آورد. یكی دیگر از محسنات روزه گرفتن بویژه در افرادی كه در زیر پوست، چربی سراسری و یا در ناحیه شكم و پهلو دارای سایز و چربی زیاد بوده و از وزن اضافی چربی در عذاب اند، این است كه چربی های انباشته شده و بدون فایده در شرایط گرسنگی مجبور می باشند از طریق تحریك های هورمونی آزاد شده و بسوزند و انرژی مورد نیاز بدن را تامین كنند. بدین ترتیب، هر روز كه از ماه مبارك رمضان می گذرد، این گونه افراد احساس سبكی خاص كرده و به راحتی تنفسی و تنظیم ضربان قلب كه آرزویشان بوده، به مثابه تنظیم هوای موتور یك اتومبیل می رسند.

آزاد شدن چربی در خون و سوخت و تولید انرژی، احساس حداكثر رضایت از سلامتی را به این گونه افراد می بخشد. بدیهی است این گونه افراد چه ورزشكار و چه غیر ورزشكار به این امر توجه كنند كه در مواقع افطار و سحر و فاصله بین این دو، زحمات فوق را هدر ندهند. به عبارتی دیگر با خوردن غذاهای حجیم و پرچرب، شرایط فیزیكی بدن را به حالت پیش از ماه مبارك نگه ندارند كه در این صورت پس از اتمام این ماه، نه تنها از وزن بیشتری برخوردار شده، بلكه در صدی هم به چربی قبل از این ماه می افزایند.


در اینجا برای عزیزان پرورش اندام كار، شیوه هایی پیشنهاد می شود كه نه تنها وزن و حجم كم نشود، بلكه در پایان این ماه مبارك و كمتر از 1هفته تا 10 روز نه تنها وزن احتمالی از دست داده شده جبران گردد، بلكه عبور از خط استپ وزنی و حجمی شما را به شگفتی وا دارد.

 

در ذیل برنامه غذایی ماه مبارك رمضان را به تمام پرورش اندام كاران تقدیم می داریم: 

 

1ساعت قبل از سحر:

1 لیوان شیر+ خرما

یا جوانه تازه گندم (یا ماش) همراه با سس سفید یا یك دوم تن ماهی با چند قطره آب لیمو یا هر نوع حبوبات بدون پوست

سحر:

1یا دوم سوم یا یك دوم بشقاب برنج بر اساس وزن های مختلف اشخاص،

یا جوجه كباب با نان یا برنج (یا هر نوع گوشت یا نان یا برنج)،

بهمراه نصف لیوان ماست ( لاغرها از پر چرب و افرادی كه دارای چربی پوست هستند از كم چرب استفاده نمایند. ) 

بهمراه سالاد (با سس برای لاغرها و بدون سس برای چاق ها یا با سبزی جات.)

تذكر:

حجم غذای مصرفی حتماً باید در حد متعارف و بدون فشار جانبی شكم و پهلو و به زحمت افتادن تنفس باشد.

افطار:

چای كمرنگ + تخم مرغ آب پز یا عسلی 1 تا 3 عدد بهمراه 1 عدد زرده + 3 تا 8 عدد خرما+ پنیر (پر چرب برای لاغرها و كم چرب برای چاق ها) + یك دوم لواش + مربا یا عسل به مقدار دلخواه برای لاغرها (چاقها استفاده نكنند)+ كره برای لاغرها معادل 2 قاشق چای خوری (برای چاق حذف)

تذكر:

مجموع حجم غذای فوق باید كمتر از یك سوم حد سیری كامل باشد.

1ساعت بعد از تمرین:

گوشت هر نوع خورشت معادل نصف مشت دست+ حجم برنج یا ماكارونی كه در سحر پیشنهاد شد، بهمراه ماست و سالادی كه شرح آن در سحر داده شد.

3 ساعت پس از شام و یك پنجم ساعت قبل از خواب:

1 لیوان شیر+ خرما

جوانه تازه گندم (یا ماش) همراه سس سفید یا یك دوم تن ماهی با چند قطره آب لیمو یا هر نوع حبوبات بدون پوست یا میوه جات

بنابراین برنامه پیشنهادی از افطار تا سحر 5 وعده به شرح ذیل خواهد بود:

افطار، بعد از تمرین،

یك پنجم ساعت پیش از خواب،1 ساعت قبل از سحر و سحر.

در مقایسه با روزهای غیر ماه مبارك كه به شرح ذیل تغذیه داشتیم: صبحانه،10صبح، ناهار، عصرانه و شام.

یكی از نكات بسیار مهم و با اهمیت در شیوه غذا خوردن ایده آل چه در افراد ورزش كار مبتدی یا حرفه ای و چه در افراد عادی این است كه وعده های غذایی را همیشه كم حجم اما به دفعات مصرف نمود.

بنابراین در هر وعده، كم حجم غذا میل كنید ( به درجه ای كه در وعده بعدی گرسنه شوید.) حتماً باید آب، نوشیدنی و مایعات دیگر مثل دوغ، هندوانه، خربزه، آش و سوپ در ماه مبارك رمضان در حد اعتدال و بدون ولع مصرف شوند تا غذاهای اصلی ومورد نیاز بدن جذب شده و قوای بدنی و انگیزه كافی برای كار و معاش روزانه و تمرین بعد از افطار وجود داشته باشد. با دعای خیر برای شما در این ماه پر بركت، آرزوی سلامت و تندرستی و پیروزی را برای همه روزه داران عزیز از خداوند متعال داریم.

 

رمضان

 

منبع : تبیان


برچسب ها: بدنسازی در رمضان، رژیم غذایی بدنسازی ما رمضان، ورزش در ماه رمضان، تغذیه ماه رمضان، فیتنس در رمضان، پرورش اندام در رمضان،  

تاریخ : سه شنبه 25 تیر 1392 | 11:10 ق.ظ | نویسنده : مرتضی شعبانی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.