تبلیغات
بدنسازی و تناسب اندام - فایده های حرکات کششی

عملکرد حرکات کششی به چه صورت می‌باشد ؟


پیش از توضیح این مطلب که حرکات کششی چه تاثیراتی را در بردارند باید مطالبی در مورد عملکرد ماهیچه‌ها بدانیم ماهیچه‌ها از دسته‌ای از رشته‌های عضلانی که عضله را تشکیل می‌دهند درست شده‌اند که این رشته‌ها به نوبه خود از بافت‌های بسیار کوچک‌تری تشکیل می‌شوند به علاوه در ماهیچه‌ها نوعی پوشش‌های وتری مقداری چربی و رگ‌های خونی می‌باشد که ساختمان ماهیچه‌ را پیچیده‌تر می‌کنند و عملکرد عضلات نیز به همین موارد بستگی دارد ورزش باعث می‌شود که هر یک از قسمت‌های مختلف ماهیچه روی هم فعل و انفعال متقابلی بگذارند .
زمانی که شخص یکی از ماهیچه‌های خود را منقبض می‌کند پوشش‌های وتری شکل شروع به کار می‌کنند بسته به وزنی که بلند می‌کند ماهیچه‌ها میزان متفاوتی از بافت‌ها را تحت انقباض قرار می‌دهند برای بلند کردن وزنه‌های سنگین‌تر بافت های بیشتری باید منقبض شوند به همین دلیل است که گفته می‌شود اگر بدون تمرین‌های قبلی وزنه‌های سنگین بلند کنید ماهیچه‌هایتان از کار افتاده و بافت‌های آن‌ها در هم تابیده می‌شوند .
پس از تمرین‌های سخت و شدید ماهیچه‌ها باید خود را بازسازی کنند در این حالت بافت‌هایی که در هم پیچیده شده‌اند این کار را دشوار ساخته و فرآیند بهبودی را کند می‌کنند زمانی که شما ماهیچه‌های خود را می‌کشید بافت‌های عضلانی در امتداد هم قرار گرفته و جریان خون درآن‌ها تسریع پیدا می‌کند درست مثل کشیدن یک لباس چروک این امر همچنین باعث می‌شود که وترها انعطاف پذیری بیشتری پیدا کنند .

فایده های حرکات کششی

همان طور که در بالا اشاره کردیم کشش باعث می‌شود که بافت‌های ماهیچه‌ای در امتداد یکدیگر قرار گرفته و بالطبع فرآیند بهبودی پس از یکسری تمرینات طاقت فرسا تسریع پیدا کند اگر بافت‌ها دچار در هم پیچیدگی شده باشند قسمت‌های آسیب دیده نیاز به زمان بیشتری برای التیام یافتن پیدا می‌کنند بدن سازهای حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که بهبودی تا چه حد حائز اهمیت می‌باشد زمانی که خوب شدن ماهیچه ‌ها برای مدت زمان زیادی به طول بیانجامد کل چرخه ورزشی قطع شده و مشکل پیدا می کند و به همین دلیل رشد ماهیچه‌ها به تعویق می‌افتد .
تحقیقات گویای این مطلب است که حرکات کششی مانع از بروز آسیب دیدگی و سخت شدگی ماهیچه‌ها می‌شوند همچنین از احساس درد و سخت شدگی ماهیچه‌ها در روز بعد که به دلیل ساخته شدن اسید لاکتیک در ماهیچه‌ها می‌باشد جلوگیری می‌کند حرکات کششی می‌تواند از گرفتگی عضلات نیز جلوگیری کند برخی از عضلات مانند ماهیچه‌های پشت پا ( از زانو تا مچ پا ) بیش از سایر ماهیچه‌ها دچار گرفتگی می‌شوند .
بدن به طور طبیعی در مقابل کشش‌های بیش از حد خود واکنش نشان می‌دهد از طریق انجام حرکات کششی فرد قادر می‌شود تا قابلیت انعطاف پذیری بدن خود را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد این امر سبب می‌شود تا تمام قسمت‌های یک ماهیچه به حرکت واداشته شوند این کار برای بدن سازها بسیار مفید است چرا که به دلیل خستگی و در هم پیچیدگی این امکان وجود دارد که ماهیچه‌ها احساس خستگی کرده و کل قسمت‌ها در تمرین‌ها فعالیت نکنند اما با کمک از حرکات کششی گرفتگی عضلات به پایین ترین میزان خود می‌رسد






طبقه بندی: فیزیولوژی تمرین، 
برچسب ها: فواید حرکات کششی، حرکات کششی، حرکت کششی در بدنسازی، عملکرد حرکات کششی، آسیب دیدگی بدنسازی، عملکرد عضلات در بدنسازی، قابلیت انعطاف پذیری در بدنسازی،  

تاریخ : شنبه 7 تیر 1393 | 09:35 ق.ظ | نویسنده : مرتضی شعبانی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.