تبلیغات
بدنسازی و تناسب اندام - وزن ایده آل و شاخص توده بدن (BMI)
همانطور كه می دانید قد و وزن معیار دقیقی برای چاق یا لاغر بودن افراد نیست و بدنسازان به دلیل حجم بالای توده عضلانی از وزن بیشتر و درصد چربی كمتری برخوردار هستند به عبارت ساده با داشتن وزن بالای ۹۰ و حتی ۱۰۰ کیلو چاق نیستند .

چگونه می توانیم بفهمیم وزنمان ایده آل است یا بیشتر و كمتر از آن حد - راه های مختلفی برای به دست اوردن این شاخص وجود دارد .

1- ابتدا از ساده ترین و متداول ترین آن شروع می كنم – قد خود را از عدد 100 كم كنید وزن پایه بدست می آید خانمها 15 % و آقایان 10% از این عدد كم كنند . توضیح اینكه این عدد برای كسانیكه از حجم بالای عضلانی برخوردار باشند صدق نمیكند ( برای جثه های متوسط ) فرمولهای دیگری هم وجود دارد كه تا حدی به همین نتیجه می رسند . به عنوان مثال

قد خود را از عدد 150 كم كنید آقایان عدد به دست آمده را در 1.1 ضرب كنند و با 46 جمع كنند و خانمها در 0.9 ضرب و با 43 جمع كنند

2- فاكتور BMI یا شاخص توده بدن به این شكل محاسبه می شود .

مجذور قد ( متر ) / وزن ( كیلو گرم ) = BMI

در صورتیكه این عدد بین 20 تا 23 باشد وزن شما ایده آل است و تا 25 طبیعی و بیشتر از آن چاق هستید .







طبقه بندی: وزن ایده آل و شاخص توده بدن (BMI)، 
برچسب ها: تناسب اندام، فیتنس، بدنسازی، پرورش اندام، زیبایی اندام، توده عضلانی، BMI، قد، وزن، وزن ایده آل، وزن مناسب،  

تاریخ : چهارشنبه 24 خرداد 1391 | 07:14 ب.ظ | نویسنده : مرتضی شعبانی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.